Dagens ridning 12/11-12

 
Elmer fick ett dressyrtrimmpass i paddocken, ungefär samma som igår men jag var nog ännu jobbigare idag enligt honom. Det enda som jag krävde av honom att han skulle kliva på och sen vila på steget i traven och samtidigt vara i en hyfsad form, det var riktigt jobbigt för min del för jag kan ju då säga att Elmer inte riktigt ville sammarbeta. Han ville ta så små steg som möjligt när jag satte mig ner i traven men samtidigt kunde jag inte rida lätt för då var jag inte tillräckligt still och han förstod inte riktigt vad jag ville... Sen i galoppen ville jag att han skulle bära sig själv i ett varv på en volt i båda varven och i höger varv så var det inte så svårt men fy satan vad arg man kunde bli i vänster. Visserligen utmanade jag ödet väldigt mycket igen och Elmer kanske inte är på den nivån än men om man inte testar hur ska han då kunna lära sig??? Det som är jobbigt med han galopp är att man får hela honom i handen och det är jättejobbigt så jag orkar inte hålla honom, jag vill ha ett stöd på tygeln men inte hela hästen i tygeln! Det blev lite rodeo då jag kom åt honom med skänkeln så att han inte kunde hänga sig på bettet och jag bar drev på och det var en gång som han gjorde något ganska krafigt och då petade jag på med pisken och då hoppade vi runt lite överallt i den lilla paddocken men jag fick igenom min vilja tillslut, mohahaha!!
 
 
Spirit fick faktiskt samma pass men jag ville inte riktigt jobba honom så jättemycket idag pga av att han var så himla duktig igår och han behövdes bara kännas igenom och jogga bort eventuell träningsvärk. Men när jag ridit fram märkte jag att han var hur stel som helst i vänstersidan så det blev till att jobba lite ställning, böjning för att få honom runt innerskänkel. Detta jobb tvingade då mig att släppa stigbyglarna och sitta och jobba med magen... Har inte gjort det på ett tag för jag har varit alldelles för lat, kommer nog kännas lite i magen imorgon då Spirit inte är den lättaste hästen att sitta på i traven. Han till skillnad från Elmer springer i traven när han tycker det är jobbigt och det är väldigt jobbigt att jobba då men jag är glad över att Spirit blirvit lite mer sitt gamla jag för det var en period som det fanns nada bjudning i något arbete men nu så finns det gått om det!!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0