Dagens ridning 1/11 -12

 
Elmer fick börja idag för jag ville rida när det var ljust (är läskigt nog på det nya stället). Han var lite lagom på tårna men blev bara rädd för en sak på väg till paddocken och det var en stor sten?? När vi sen kom till paddocken så var harven väldigt läskig men han vande sig vid den väldigt fort. Men han var väldigt spänd och kunde inte slappna av riktigt och det påverkade ridningen men vi ska inte köra igång med hårdträning på en gång utan vi ska ha en mjukstart och sen trappa upp träningen vart efter. Idag ville jag bara att han skulle få se sig lite omkring och lära känna omgivningen och därefter slappna av och känna sig trygg.
 
Jobbade lite skänkelvikning i skritt på ena långsidan och så red jag lite serpentiner i trav och Elmer trivdes med att gå runt och få tänka på lite annat än det som fanns omkring. Visserligen blev han lite sur nån gång ibland och så åt mig att inte kräva så mycket av honom, då gav jag honom ett mindre hårt kommando men gick på samma igen nästan på en gång och då gjorde han som jag sa och gick jättefint.
 
 
Spirit fick samma pass han med men av honom kan jag kräva ännu mer så det blev ett lite tuffare pass för Spirit. Han var dock väldigt pigg och hade en bjudning som jag inte känt när jag setat på honom sen jag vet inte när. Det var jättehärligt att känna den bjudningen men det var inte lätt att sitta i den traven... Sen i galoppen så var han väldigt stöting och dryg i höger varv så jag galopperade på högervolten hur länge som helst men vi hittade en rund och fin galopp även där, vänster varv är ju inga problem och jag förstår inte riktigt varför det är så annorlunda i de olika varven men det blev ju bra tillslut.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0