Hästsport är en sport!

En fras som dyker upp mer och mer omkring mig på sistone är: Ridning är ingen sport.

När folk säger det till mig så svara jag med denna fråga: Vad bestämmer om det är en sport eller inte?

För mig är en sport något som behöver fysik aktivitet och teknik. När man tränar en viss sport så går det hela tiden att utvecklas, det är inte så att man kommer till en gräns sen går det inte att bli bättre, i sporter går det alltid att ta det till nästa nivå.

Detta brukar de personer som säger att ridning inte är någon sport hålla med om. Så ärligt talat ser jag inte vad som inte stämmer in på riding. Det går alltid att bli bättre, man utför fysik aktivitet, man måste ha bra kordination och kunskap om hästar och det kan väl räknas in som teknik. Så vad är det som gör att ridning inte är en sport??

Folk brukar säga att hästen gör 80% av arbetet och ryttaren gör 20% men jag skulle säga att det är ryttaren som gör 80% och hästen 20%. För skulle inte vi hästfolk lära oss om hästar och skulle vi inte uppfostra och rida in dem skulle de gå i hagar och bara lyfta på svansen för att vifta bort flugor. Med andra ord skulle de inte göra ett piss. Men vi hästfolk ger så många timmar till våra djur och tränar dem för att dem kanske ska kunna komma upp i klasserna. Vi utvecklar inte bara oss själva utan vi utvecklar hästarna också.

Så jag tycker inte att folk ska säga att vår sport inte är någon sport!
För de som uttrycker sig så har ingen aning om vad som krävs av oss ryttare!

Jag accepterar att det finns väldigt skumma sporter så varför ska det vara så svårt för så många att acceptera att ridning är en sport?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0