Dagens ridning 7/3

Idag blev det markarbete i paddocken. Spirit var jättefin i skritt och trav men han var väldigt spänd i galoppen, han ville inte riktigt galoppare på i en rund och mjuk galopp. Det kändes mest som att hans ben var spikraka och det fanns inget flyt.

Efter att jag kände att Spirit var så spänd så byggde jag upp en liten stuts på typ 40cm. Jag tänkte att han kanske skulle släppna av lite efter att vara tvungen att böja och lyfta på hovarna lite mer än vanligt. Det funkade jättebra i vänstervarvet, skillnaden blev verkligen enorm! Men i högervarvet så var han fortfarande lite konstig.

Det som är svårt med Spirit är att i vänster varv är han kanske lite stel, men han är stadig. I höger varv är han hur mjuk som helst men bogen flyter ut hela tiden. Jag måste verkligen träna upp min vänster skänkel! I högervarvet känns det för det mesta som att han bara böjer halsen och inte jobbar med bakbenen. Jag tycker verkligen att det är jättesvårt att få igång bakbenen i högervarvet när jag rider själv. Men det är väl en sak som man bara måste nöta och nöta och nöta tills det att det sitter.

Passet i helhet var helt okej. Det jag måste öva på är att bli stark i vänsterskänkel för blir jag det så kommer nog de andra sakerna på köpet lite grann.

Imorn blir det hoppträning så då ska han nog allt bli igenomriden och få igång sina bakben!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0