Hoppträning 13/12-12 med Elmer

Det var ett tag sedan jag hoppade på Elmer så det var kul för både honom och mig att ta oss över lite hinder även fast det inte var höga. Men vi hade ändå inte hoppat något stort om jag hoppat Elmer varje torsdag sen senaste gången för det finns mycket att få koll på innan vi kan gå på de stora utmaningarna. Elmer har varit hos mig nu i snart en och en halv månad och på så kort tid är det väldigt svårt att hitta varandra sen med den lilla skadan har vi inte kunnat rida på så som jag egentligen vill men det har nog ändå varit till både min och hans fördel att vi tagit det väldigt lugnt. 
 
Tänker inte förklara övningen så mycket utan ni kan få se på filmen sen när den är färdig. Men huvudsaken med träningen var att hästarna skulle vänta och inte bara springa på så fort som möjligt och hoppa utan rygg. Det blev precis så första gången jag red ann mot två kavaletti som stod på ett avstånd på fem galoppsprång. Elmer såg gigantiska hinder och var tvungen att ta fart så det blev bara fyra språng mellan kavalettihindrena som va kanske 40cm. De kommande gångerna gjorde jag halt mellan hindrena och Elmer lärde sig väldigt fort att han skulle ta det lugnt, det blev en liten nackdel sen när jag inte skulle göra halt för då gjorde han det själv eller ja han bröt av till trav och kravlade sig över hinder nummer två. Men vi fick koll på det tillslut och han gjorde det jag bad om utan allt för mycket klagomål.
 
Super glad över träningen för han var så himla duktig men det är helt klart en väldigt lång bit kvar tills vi kan komma ut på tävlingsbanorna. Spirit fick en sväng med intervallträning med Josse idag och jag tror alla gånger att Spirit tyckte det var svinskoj!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0