Helgens Hoppkurs

Tänkte att jag skulle berätta lite om helgen !
 
Jag har då haft hoppkurs i helgen för våran duktiga tränare Yannic. Under helgen har vi haft 4 pass ridning och stalltjänst.
 
Pass 1: Vi jobbade med markarbete, jag och Olle var lite ringrostiga, det kändes. Men vi kom snabbt tillbaka i formen och jobbade på. Vi jobbade med rytm, att gasen och bromsen fungerade och att hästarna var alerta. Vi hade övningar som "ormen", studs och relaterat avstånd. Övningarna var väldigt nyttiga och gav väldigt mycket. 
 
Pass 2: Detta pass bestod av banhoppning. Vi började med att hoppa fram på dem olika linjerna. Det gick väldigt bra, var lite slarvig med vägarna men tyckte att vi fick till bra distanser till hindrena och fina språng över. Sedan la vi ihop alla linjer till en bana, först hoppade alla på en lite lägre höjd, och sedan höjde Yannic till den höjden som passade varje ekipage. Banan låg på 100 - 110 när vi hoppade. Början var lite seg. Hade inte fått fram honom ordentligt och det är ett problem jag har haft länge. Men i slutet av banan flöt allt på och vi fick till fina språng.
 
Pass 3: Vi hoppade terränghinder på Strömsholm, Olle blev väldigt glad och pigg. Vi hoppade bland annat några nedhopp, stockar och vattenhinder. Allt flöt på bra och det var väldigt roligt ! :D
 
Pass 4: Vid det här laget var både hästar och ryttare en aning trötta. Det blev ett lungt pass med lite blande saker, travbommar, kombination och en enkel planka på medellinjen. Olle var en aning trött och jag hade väldigt ont i knäet. Men vi kämpade på och fick till ett bra pass. Fick honom fint över travbommarna. Det negativa var att jag tryckte av honom väldigt långt ifrån hindret, som jag inte ska göra när det är så lågt. Men annars är jag nöjd över passet.
 
Jag är väldigt nöjd över hela helgen, den var lärorik och rolig. En bra start på denna termin. Vet ej om det var någon som tog kort under kursen men jag ska försöka få fram några bilder :D Så länge lägger jag upp en bild från en hoppträning i sommras :D
 
Fina Olleman <3
 
Ha de bäst !
Puss&Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0