IQ Stars - Jens träningarna

De senaste dagarna nu har jag tränat för Jens Fredricson, det har varit grymt roliga och nyttiga träningar. Jag har fått lite träningsvärk och jag skulle bli väldigt förvånad om Spirit inte har fått lite träningsvärk.

Så nu har vi äntligen haft tre av fem träningar för Jens. Jag ville skriva om träningarna direkt efter vi ridit men ja... Är man helt slut körd så är man. Jag har en sån jävla dålig kondition. Men jag tog mig igenom träningarna utan några klagomål (klagomålen till mamma på mornarna räknas inte).

Första träningen var den som var jobbigast för mig. Det var mest dressyr arbete så att Jens fick se lite hur vi ryttare och hur hästen är. Det var väldigt nyttigt. Det var inte speciellt komplicerade övningar men det behöver inte vara komplicerat för att det ska vara svårt. Vi red mycket tempoväxlingar och skänkelvikningar. För vissa hästar/ponnysar är det inte svårt alls men för mig och Spirit går det än så länge bara till en viss gräns. Spirit är precis som sin ryttare, han tycker inte om att jobba. Så när jag ställer "för" mycket krav på honom så stretar han emot ganska så rejält. Men som jag sa innan vi lyckades ta oss igenom träningarna.

Jens kommentarer efter första träningen: Han har väldigt fin rund galopp men han älgar på för mycket i traven.

Andra träningen så var det stuts/serie, jag verkligen älskar stuts! Det är så himla kul och jag och Spirit är så himla bra på det! Jag tror att efter att jag hoppat stuts barbacka på Ronny så har jag fått rätt så bra balans när det gäller stuts och då när man har en häst som bara hoppar så blir det bra. Det som vi ville få igenom den här träningen var att hästarna skulle "gymnastisera".

Jens kommentarer efter andra träningen: Han är väldigt pigg och så i huvudet men han har en väldigt tung kropp.

Tredje träningen var det banhoppning. Jag kan verkligen inte berskriva hur häftigt det kändes att hoppa idag. Spirit har inte haft sådan här bjudning sen jag vet inte när. Spirit var verkligen klockren idag. Jag gjorde några missar men Spirit var helt sjukt duktig. Det enda som jag inte är nöjd med är att det blev ett litet missförstånd på ett hinder man att han hoppade i alla fall (jag var ganska nära på att ramla av). Sen när vi skulle komma på det igen så var både Spirit och jag lite osäker så då stannade han och har fortsatte nästan. Men tredje gången vi kom på det hindret så hoppade han (han hade inget val).

Jens kommentarer efter tredje träningen: Ni måste jobba på att kunna reglera galoppsprången bättre.

Så nu blir det till att vila upp sig till nästa vecka då de två sista träningarna inträffar.

Det blev ett långt inlägg men hoppas ni orkade med att läsa! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0